Otwarcie linii kolejowej nr 97 Stryszów - Zembrzyce

 

 Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie -  jako Inwestor oraz Polskie Linie Kolejowe S.A. - jako przyszły Użytkownik, a także firma SKANSKA S.A - jako Wykonawca zaprosili 12 grudnia 2014 r. przedstawicieli lokalnych samorządów oraz dziennikarzy na uroczyste otwarcie linii kolejowej nr 97 biegnącej między Stryszowem a Zembrzycami. Uroczyste przekazanie inwestycji do użytkowania odbyło się na przystanku kolejowym w Zembrzycach, w trakcie postoju pociągu specjalnego /kursującego w tym dniu dwukrotnie na trasie Sucha B. – Stryszów – Sucha B./  

 

Inwestycję wykonał  KOLDROMOST SKANSKA S.A. Całość prac kosztowała 514,4 mln zł. Nowy, blisko 10 km odcinek, przebiega wzdłuż wschodniego brzegu powstającego Jeziora Mucharskiego  - biegnąc po czteroprzęsłowym moście w Dąbrówce (234 m) oraz po siedmioprzęsłowym (400 m) w Zembrzycach. Obydwa mosty stanowią jeden z najciekawszych obiektów budowlanych oddanych w tym roku do użytku w skali całego kraju.

 

Aby wybudować tor należało na dnie przyszłego zbiornika usypać tzw. nasyp hydrotechniczny (ponad 2 mln mᶟ kruszywa), którego szerokość i należyte promienie łuków spełniają wymagania godziwej prędkości przejazdu pociągów. Ogromna masa nasypu stanowi także tzw. przyporę geologiczną i skutecznie podpiera 23 z 74 osuwisk zewidencjonowanych w sąsiedztwie przyszłego zbiornika. Na tym krótkim, dziewięciokilometrowym odcinku, wybudowano dwa potężne mosty kolejowe. Większy z nich, siedmioprzęsłowa konstrukcja łukowa w Zembrzycach na Skawie, jest największym mostem kolejowym wybudowanym dziś w Polsce. Równolegle do torów zbudowana została droga otwierająca dogodną komunikację samochodową na kierunku Stryszów - Zembrzyce.