Tarcza antykryzysowa - informacja z ZUS

Logo Zakładu Ubezpieczeń SpołecznychSzanowni Państwo,

ochrona zatrudnienia oraz zmniejszenie obciążeń i zachowanie płynności finansowej w firmach to główne cele pakietu regulacji, które składają się na Tarczę Antykryzysową. Regulacje te weszły w życie 1 kwietnia br. Przedstawiamy skrótowe zestawienie informacji na temat wsparcia realizowanego przez ZUS w ramach Tarczy Antykryzysowej.

Samozatrudniony (nie zatrudnia pracowników)

  • Zwolnienie z obowiązku opłacania składek pobieranych przez ZUS,

  • Świadczenie postojowe

  • Odroczenie terminu płatności lub rozłożenie na raty należności z tytułu składek należnych za okres od stycznia 2020 r. (bez opłaty prolongacyjnej).

Zleceniobiorca + wykonawca dzieła

  • Świadczenie postojowe

Płatnik składek, który zgłosił do ubezpieczeń społecznych mniej niż 10 ubezpieczonych

  • Zwolnienie z obowiązku opłacania składek pobieranych przez ZUS,

  • Odroczenie terminu płatności lub rozłożenie na raty należności z tytułu składek należnych za okres od stycznia 2020 r. (bez opłaty prolongacyjnej).

Każda firma

  • Odroczenie terminu płatności lub rozłożenie na raty należności z tytułu składek należnych za okres od stycznia 2020 r. (bez opłaty prolongacyjnej).

Aby otrzymać wsparcie z ZUS, w ramach „tarczy antykryzysowej”, trzeba złożyć odpowiedni wniosek. Są one dostępne na Platformie Usług Elektronicznych ZUS i na stronie www.zus.pl. Wnioski można złożyć drogą elektroniczną przez PUE ZUS, za pośrednictwem poczty, osobiście w placówce ZUS - do skrzynki na dokumenty oznakowanej napisem "Tarcza antykryzysowa”, bez kontaktu z pracownikiem ZUS. 

Po szczegóły zapraszamy na zus.pl

Kontakt telefoniczny z ZUS

  • specjalne nr telefonu dostępne w dni robocze (pn.- pt.) w godzinach 7 - 15:

    • 22 290 87 01 

      • obsługa w sprawie świadczeń z powodu poddania się kwarantannie lub izolacji;

      • obsługa w sprawie zasiłków opiekuńczych na czas opieki nad dzieckiem w związku z zamknięciem żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola, szkoły;

    • 22 290 87 02; 22 290 87 03

      • obsługa w sprawie wsparcia dla przedsiębiorców.

  • ogólnopolska infolinia pod numerem telefonu 22 560 16 00 dostępna w dni robocze (pn.-pt) w godzinach 7-18.

Pracujesz? Wzmocnij swoje kompetencje – doradztwo i szkolenia online

Spotkania z doradcą zawodowym odbywają się od 6  kwietnia on-line za pomocą Skypa smile

Epidemia koronawirusa COVID-19 spowodowała, że aktualnie niewielu z nas czuje się bezpiecznie. Konsekwencje obecnej sytuacji odczujemy zapewne wszyscy, niezależnie od stanowiska. Być może konieczna będzie zmiana pracy lub przekwalifikowanie? A może wystarczy nauczyć się biegłej obsługi komputera, żeby móc pracować zdanie?

Zmiany mogą przerażać nawet największych optymistów. W trudnym zawodowo czasie warto sięgnąć po pomoc specjalisty i porozmawiać z doradcą zawodowym bez wychodzenia z domu. Doradca pomoże Ci poczuć się bezpiecznie i da Ci wskazówki, jak odnaleźć się w nowej sytuacji na rynku pracy. Dodatkowo, dzięki zdalnym szkoleniom zdobędziesz nowe umiejętności bez wychodzenia z domu.

Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie realizuje projekt „Kierunek Kariera”. Dzięki niemu uczestnik wybranego przez siebie szkolenia lub kursu ma opłacone do 85% jego kosztów. Sam płaci więc tylko niewielką część ceny. 

Kto może otrzymać dofinansowanie szkolenia lub kursu?

  • Musisz mieć ukończone 25 lat (nie ma górnej granicy wieku) i pracować

  • Musisz też być związany z Małopolską (przez miejsce zamieszkania, pracy lub nauki)

  • Dodatkowo, jeśli masz mniej niż 50 lat, Twoje wykształcenie nie może obejmować więcej niż zdaną maturę. 

Kim jest osoba pracująca?

Jeżeli:

  • jesteś zatrudniony na umowę o pracę, umowę-zlecenie, umowę o dzieło, na podstawie powołania, wyboru, mianowania, spółdzielczej umowy o pracę lub

  • prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą i nie zatrudniasz pracowników lub

  • jesteś rolnikiem,

To jesteś osobą pracującą. 

Na co możesz otrzymać dofinansowanie?

  • W ramach projektu Kierunek Kariera możesz otrzymać 180 bonów o wartości 2700 zł z 85% dofinansowaniem. Bony możesz przeznaczyć na szkolenia i kursy: językowe, komputerowe, prawo jazdy kategorii A, B, C, C+E (szkolenia C, C+ E bez uprawnień zawodowych) .

  • W ramach projektu Kierunek Kariera Zawodowa możesz otrzymać 337 bonów o wartości 5055 zł z  85% dofinansowaniem. Bony możesz przeznaczyć na szkolenia umożliwiające zmianę, nabycie nowych kompetencji zawodowych potwierdzonych egzaminami (certyfikatami) takich jak: kwalifikacyjne kursy zawodowe; kursy umiejętności zawodowych; kursy umożliwiające uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych; szkolenia prowadzące do uzyskania uprawnień do wykonywania zawodów regulowanych; szkolenia zawodowe; język obcy zawodowy; prawo jazdy zawodowe kat. C, C+E wraz z uprawnieniami zawodowymi, D, T; egzaminy zewnętrzne; studia podyplomowe. 

Co trzeba zrobić – krok po kroku:

  1. Umówić się z doradcą zawodowym poprzez stronę https://kierunek.pociagdokariery.pl w zakładce „Zgłoś się” na zdalną rozmowę przez komunikator Skype.

O szczegółach rozmowy przy pomocy Skype poinformuje Cię mailowo Twój doradca zawodowy. Zapoznaj się z wymaganiami technicznymi, które powinieneś spełnić, żeby zdalnie skorzystać z usługi doradczej.

  1. Z doradcą porozmawiasz o swojej dotychczasowej karierze zawodowej i możliwościach jej rozwoju. Razem sporządzicie Twój Bilans Kariery. Usługa ta pozwala odkryć, nazwać i uporządkować, dotychczasowe doświadczenie i umiejętności oraz posiadane zaświadczenia i certyfikaty przez uczestnika projektu. W efekcie prowadzonego Bilansu poznaje swoje możliwości, potencjał, kompetencje i przygotowuje wspólnie z doradca portfolio oraz indywidualny plan rozwoju edukacyjno-zawodowego.

Z doradcą porozmawiasz bez wychodzenia z domu! W dniu rozmowy, o umówionej godzinie, doradca zadzwoni do Ciebie przez Skype.

  1. Zamówić bony – więcej informacji na stronie https://kierunek.pociagdokariery.pl/artykul/Jak-zrealizowac-bony

  2. Podpisać umowę/umowy na zakup bonów.

  3. Zapłacić za bony.

  4. Zapisać się na szkolenie wybrane na stronie https://uslugirozwojowe.parp.gov.pl

Gdzie mogę otrzymać dodatkowe informacje?

Wszystkie niezbędne informacje zamieszczone są na stronie internetowej: https://kierunek.pociagdokariery.pl. Informacje uzyskasz też telefonicznie pod numerem telefonu 12 619 84 55, mailowo pod adresem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Restrukturyzacja małych gospodarstw

Do 29 maja ARiMR przyjmować będzie wnioski o wsparcie finansowe na restrukturyzację małych gospodarstw. O pomoc może ubiegać się rolnik posiadający gospodarstwo obejmujące co najmniej 1 ha użytków rolnych lub nieruchomość służącą do prowadzenia produkcji w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej. Wielkość ekonomiczna takiego gospodarstwa musi być mniejsza niż 13 tys. euro.

Jaka pomoc i dla kogo?

Wniosek może złożyć osoba zarówno ubezpieczona w KRUS, jak i w ZUS. Nie ma również zakazu jednoczesnego prowadzenia działalności gospodarczej lub pracy na etacie. Pod jednym warunkiem - dochód lub przychód z działalności rolniczej musi stanowić co najmniej 25 proc. całości dochodów lub przychodów.

O pomoc nie mogą ubiegać się osoby, którym wypłacono pomoc finansową z następujących programów wsparcia: "Ułatwianie startu młodym rolnikom", "Modernizacja gospodarstw rolnych", "Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej", "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętych PROW 2007-2013, a także "Modernizacja gospodarstw rolnych"; "Premia na rozpoczęcie działalności pozarolniczej", "Premie dla młodych rolników" w ramach PROW 2014-2020.

Rolnik, który zdecyduje się na rozwój swojego małego gospodarstwa, może uzyskać na ten cel 60 tys. zł bezzwrotnej premii. Jest ona wypłacana w dwóch ratach: 80 proc. (48 tys. zł) po spełnieniu warunków określonych w decyzji o przyznaniu pomocy, a 20 proc. (12 tys. zł) po prawidłowej realizacji biznesplanu.

Zakres wsparcia

Dotację można przeznaczyć wyłącznie na działalność rolniczą lub przygotowanie do sprzedaży produktów rolnych wytworzonych w gospodarstwie. Co najmniej 80 proc. otrzymanej premii należy wydać na inwestycje w środki trwałe. Ich katalog jest szeroki. Obejmuje m.in. budowę, przebudowę, remont budynków lub budowli, zakup nowych maszyn, urządzeń oraz wyposażenia. Premię można zainwestować w zakup gruntów, zakup stada podstawowego zwierząt, czy zakładanie sadów i plantacji wieloletnich gatunków użytkowanych efektywnie dłużej niż 5 lat.

Premia może być przyznana tylko raz w czasie realizacji PROW 2014-2020. W przypadku małżonków pomoc może otrzymać tylko jedno z nich, niezależnie od tego, czy prowadzą wspólne, czy odrębne gospodarstwa.

Rozwiązania na czas epidemii

W związku z sytuacją epidemiczną kraju ograniczona została możliwość osobistego załatwiania spraw we wszystkich placówkach ARiMR, pracują one bez kontaktu z interesantami. Możliwy jest wyłącznie kontakt telefoniczny lub pisemny (za pośrednictwem poczty tradycyjnej lub elektronicznej), numery telefonów i adresy e-mail są dostępne w widocznym miejscu przy wejściu do placówek Agencji. Uruchomiony został też specjalny adres e-mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. oraz numer telefonu: 22 595 06 99, pod które można kierować pytania dotyczące działania ARiMR w czasie epidemii.

We wszystkich jednostkach organizacyjnych Agencji udostępnione zostały wrzutnie lub urny, w których można zostawić dokumenty, wnioski, czy oświadczenia bez konieczności kontaktu z pracownikami Agencji

Najważniejsze zmiany

Najważniejsze zmiany wprowadzone w 2019 r. (w roku 2020 brak zmian) to:

  • zniesienie wymogu podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników w KRUS przed złożeniem wniosku o dotację - nowe regulacje pozwolą sięgnąć po wsparcie głównie przez tych z rolników, którzy łączą prowadzenie gospodarstwa z inną pracą zarobkową, np. „na etacie” lub prowadzą własną firmę, 

  • wprowadzono nowe przepisy - według nich dochody lub przychody wnioskodawcy osiągane z rolnictwa muszą wynosić co najmniej 25% wszystkich jego dochodów lub przychodów, 

  • został podniesiony próg wielkości ekonomicznej gospodarstwa, które może ubiegać się o wsparcie -  zamiast dotychczasowego limitu do 10 tys. euro, wprowadzono wielkość 13 tys. euro, co też może poszerzyć krąg rolników zainteresowanych dotacją na restrukturyzację, 

  • pozostawiono wymóg, że w skutek restrukturyzacji poprawi się konkurencyjność i rentowność gospodarstwa, a jego wielkość wzrośnie o co najmniej o 20% w stosunku do wielkości wyjściowej i wyniesie co najmniej 10 tys. euro. 

Szczegóły na stronie www.arimr.gov.pl i https://www.facebook.com/MalopolskiARiMR

Nawet do 500 tys. zł na modernizację gospodarstw rolnych – obszar d

Od 31 marca do 29 maja 2020 r. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przyjmuje wnioski o przyznanie pomocy na operacje typu "Modernizacja gospodarstw rolnych".  Wsparcie można otrzymać na zakup maszyn i budynki inwentarskie w ramach inwestycji związanych z racjonalizacją technologii produkcji, wprowadzeniem innowacji, zmianą profilu produkcji, zwiększeniem skali produkcji, poprawą jakości produkcji lub zwiększeniem wartości dodanej produktu - obszar D. 

Jakie wsparcie i dla kogo? 

O wsparcie mogą ubiegać się rolnicy posiadający gospodarstwa rolne o wielkości ekonomicznej między 13 tys. euro a 200 tys. euro. 

W przypadku osób wnioskujących wspólnie, wielkość ekonomiczna pojedynczego gospodarstwa może być mniejsza od 13 tys. euro, przy czym suma wielkości ekonomicznej wszystkich gospodarstw musi wynosić co najmniej 15 tys. euro, a po zrealizowaniu inwestycji, wielkość ekonomiczna gospodarstwa każdego z wspólnie wnioskujących rolników osiągnie wartość co najmniej 13 tys. euro. 

Rolnik może ubiegać się o  maksymalnie 200 tys. zł na inwestycje niezwiązane bezpośrednio z budową, modernizacją budynków inwentarskich, czyli na zakup maszyn.

Natomiast w przypadku inwestycji związanych z racjonalizacją technologii produkcji kwota wsparcia nie może przekroczyć  500 tys. zł. 

Pomoc przyznawana jest w formie refundacji poniesionych kosztów na realizację danej inwestycji. Poziom dofinansowania wynosi standardowo 50 proc. poniesionych kosztów kwalifikowanych. Może on być wyższy i wynieść 60 proc., gdy o takie wsparcie ubiega się młody rolnik lub gdy wniosek składa wspólnie kilku rolników.

Rozwiązania na czas epidemii

Ze względu na fakt, iż w dniu 14 marca, na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej ogłoszono stan zagrożenia epidemicznego, a następnie epidemii, w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2, składanie wniosków osobiście lub przez upoważnioną osobę, bezpośrednio Małopolskim Oddziale Regionalnym Agencji (lub za pośrednictwem Biura Powiatowego ARiMR, znajdującego się na obszarze właściwości miejscowej) odbywać się będzie jedynie poprzez skorzystanie z udostępnionych wrzutni/urn, w których możliwe będzie pozostawienie dokumentów.

W związku z powyższymi utrudnieniami spowodowanymi stanem zagrożenia epidemicznego, ARiMR apeluje o składanie wniosków przesyłką rejestrowaną, nadaną w placówce Poczty Polskiej i odstępowanie, w miarę możliwości, od osobistego składania wniosków w OR lub BP.

ARiMR przy ustalaniu kolejności przysługiwania pomocy uwzględni wyłącznie wnioski o przyznanie pomocy, które zostaną nadane przesyłką rejestrowaną i wpłyną do Agencji w terminie 30 dni liczonych od dnia następującego po dniu zakończenia naboru.

ARiMR zachęca również do podawania we wniosku numerów telefonów oraz adresów e-mail i wyrażania zgody na ich wykorzystanie poprzez zaznaczanie na Wniosku o przyznanie pomocy pól w sekcji VII.B. „Zgoda podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy na przetwarzanie danych osobowych” oraz sekcji VII.C „Zgoda pełnomocnika na przetwarzanie danych osobowych” celem ułatwienia i przyspieszenia kontaktu w sprawach dotyczących złożonego wniosku.

W związku z obowiązującym stanem epidemii, Agencja obecnie przyjmować będzie dokumenty dołączone w formie kopii nie potwierdzonej lub nie poświadczonej za zgodność z oryginałem. W terminie późniejszym, gdy będzie to już możliwe, Agencja wezwie do uzupełnienia prawidłowo potwierdzonych lub poświadczonych za zgodność kopii dokumentów (nie dotyczy to dokumentów składanych, zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem, w formie oryginału. Te dokumenty niezmiennie należy składać w takiej właśnie formie).

Najważniejsze zmiany 

 Najważniejsze zmiany w stosunku do naboru przeprowadzonego w 2018 roku to: 

  • konieczność posiadania przez wnioskodawcę (osobę fizyczną) własnego, odrębnego numeru identyfikacyjnego (nie można posługiwać się, jak to miało miejsce dotychczas, numerem nadanym współmałżonkowi lub współposiadaczowi gospodarstwa rolnego, 

  • podniesienie progu wielkości ekonomicznej gospodarstwa (SO) – z 10 tys. euro do 13 tys. euro, który stanowi jeden z warunków przy ubieganiu się o pomoc (z zastrzeżeniem warunków określonych dla osób wspólnie wnioskujących, które mogą mieć tę wartość mniejszą niż 13 tys. euro, pod warunkiem, że suma wielkości ekonomicznych gospodarstw osób wspólnie wnioskujących wynosi co najmniej 15 tys. euro oraz w wyniku realizacji operacji, w roku złożenia wniosku o płatność końcową, gospodarstwo każdej z tych osób osiągnie wielkość ekonomiczną wynoszącą co najmniej 13 tys. euro),

  • rezygnacja z badania warunku dotyczącego udokumentowania przychodu ze sprzedaży produktów rolnych, w przypadku rolnika będącego osobą fizyczną, który prowadzi działalność rolniczą w okresie krótszym niż 12 miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku o przyznanie pomocy.

Od naboru wniosków w 2020 r. w obszarze D w udostępnionym biznesplanie wprowadzona została możliwość importu danych dotyczących działek ewidencyjnych, upraw na działkach ewidencyjnych. Import ww. danych może być dokonywany przez osobę sporządzającą biznesplan z plików csv wygenerowanych z aplikacji eWniosekPlus po sporządzeniu wniosku o płatności obszarowe za 2020 rok. Zaimportowane dane będą wykorzystane następnie do zautomatyzowania określenia wielkości ekonomicznej gospodarstwa uwzględniając wskazane w rozporządzeniu wykonawczym warunki w tym zakresie.  Nowa funkcjonalność biznesplanu zapewniona jest, jako „narzędzie samoliczące”, tj. czynności związane z importem wygenerowanych danych do arkuszy „Działki” oraz „Uprawy” zostaną wykonane automatycznie, po wykonaniu przez użytkowników określonych czynności opisanych szczegółowo w Instrukcji wypełniania biznesplanu, w której zawarto również inne szczegóły dotyczące wprowadzonych zmian i sposobu obsługi dokumentu umożliwiającego skorzystanie z jego NOWYCH funkcjonalności.

Szczegóły na stronie www.arimr.gov.pl i https://www.facebook.com/MalopolskiARiMR

 

 

E-usługa zamiast wizyty w urzędzie skarbowym

E-usługa zamiast wizyty w urzędzie skarbowym

  • Zdecydowaliśmy się na czasowe ograniczenie dostępu do urzędu skarbowego w Wadowicach ze względu na rozprzestrzenianie się koronawirusa.

  • Ograniczenie dostępu potrwa od 13 do 27 marca 2020 r.

  • Zachęcamy do korzystania z elektronicznych form rozliczeń i zdalnego kontaktu z nami.

Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) zachęca do korzystania z e-usług oraz kontaktu z poprzez e-PUAP i infolinie. Twój e-PIT i e-Deklaracje dostępne na podatki.gov.pl pozwalają na rozliczanie podatków bez wizyty w urzędzie skarbowym.

 

PODATKI BĘDZIESZ MÓGŁ ROZLICZYĆ NA 2 SPOSOBY

  • On-line poprzez Twój e-PIT, e-Deklaracje, e-PUAP

  • W urzędzie – poprzez wrzucenie deklaracji, pism, innych dokumentów do wystawionych urn. W tym przypadku bez potwierdzenia wpływu do urzędu.

 

Kontakt telefoniczny do urzędu skarbowego:

PIT – nr telefonu 338723941

VAT – nr telefonu 338723936

CIT – nr telefonu 338703937

podatek akcyzowy – nr telefonu 126817133

spadki/darowizny – nr telefonu 338723958

rejestracja podatników – nr telefonu 338723928

egzekucja administracyjna – nr telefonu 338723920

rachunkowość podatkowa i komórka wierzycielska – nr telefonu 338723983 , 338723976

Adres e-mail urzędu skarbowego: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Informacje podatkowe oraz usługę Twój e-PIT znajdziesz na www.podatki.gov.pl



Ogłoszenie!!!

W związku z epidemią koronawirusa COVID -19 od dnia 16.03.2020 (od poniedziałku) Kwalifikacja Wojskowa na terenie powiatu wadowickiego zawieszona do odwołania.

Szkolenie z zakresu zasad przyznawania płatności obszarowych na 2020 rok

Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Biuro Powiatowe w Wadowicach serdecznie zaprasza na szkolenie z zakresu zasad przyznawania płatności obszarowych na 2020 rok oraz innych programów pomocowych które odbędzie się 10.03.2020.r /wtorek/ o godzinie 11:00-12:30 w Sali Sesyjnej Urzędu Gminy w Stryszowie.

Badania ankietowe realizowane w województwie małopolskim

Uprzejmie informujemy, że w 2020 r. Urząd Statystyczny w Krakowie będzie prowadził na terenie całego województwa małopolskiego liczne badania ankietowe. Podstawę prawną realizacji badań statystycznych stanowi ustawa z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 649, z późn. zm.) oraz coroczne rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej na dany rok.

Wszystkie badania ankietowe na terenie województwa małopolskiego realizowane są przez pracowników Urzędu Statystycznego w Krakowie (ankieterów i teleankieterów statystycznych) metodą wywiadu bezpośredniego lub wywiadu telefonicznego w gospodarstwach domowych, gospodarstwach rolnych, punktach usługowych, targowiskach oraz na przejściach granicznych. Każdy z ankieterów posiada legitymację służbową podpisaną przez Dyrektora Urzędu Statystycznego w Krakowie oraz upoważnienie do przeprowadzenia badań ankietowych na terenie województwa małopolskiego.

Ponadto, zgodnie z ustawą z dnia 31 lipca 2019 r. o powszechnym spisie rolnym (Dz. U. poz. 1728), na terenie całej Polski w okresie od 1 września do 30 listopada bieżącego roku zostanie przeprowadzony Powszechny Spis Rolny. Spis rolny będzie prowadzony w gospodarstwach rolnych osób fizycznych (gospodarstwach indywidualnych), osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej. Jednocześnie informuję, że będzie istniała możliwość wzięcia udziału w spisie przy wykorzystaniu interaktywnego formularza, który będzie dostępny na stronie Głównego Urzędu Statystycznego.

Pozyskane w badaniach dane statystyczne są wykorzystywane do analiz i opracowań zbiorczych dotyczących sytuacji społecznej i gospodarczej województwa małopolskiego oraz stanowią podstawę do podejmowania strategicznych decyzji ekonomicznych, społecznych i administracyjnych. Zbierane i gromadzone w badaniach dane indywidualne i dane osobowe są poufne i podlegają szczególnej ochronie – są one należycie i starannie zabezpieczone oraz nie zostają nikomu ujawnione. Stosowane przez statystykę publiczną narzędzia oraz procedury w zakresie bezpieczeństwa danych zapewniają całkowitą ochronę gromadzonych informacji. Statystyka publiczna prezentuje jedynie dane wynikowe, których nie można powiązać z konkretnymi osobami.

Podstawowych informacji o prowadzonych aktualnie badaniach ankietowych i ankieterach statystycznych realizujących te badania, mogą Państwo uzyskać kontaktując się z kierownikiem Wydziału Badań Ankietowych Urzędu, panią Joanną Klimont – tel. 12 656 30 32 lub 695 256 281, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

 

Spotkanie konsultacyjne w sprawie aktualizacji Programu Ochrony Powietrza

W związku z przystąpieniem przez Województwo Małopolskie do prac nad nowym Programem Ochrony Powietrza, serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych do udziału w spotkaniu konsultacyjnym i wyrażeniu opinii dotyczących planowanych zmian. Spotkanie konsultacyjne w sprawie aktualizacji Programu Ochrony Powietrza dla Województwa Małopolskiego odbędzie się dla powiatu wadowickiego w dniu 16 stycznia 2020 roku o godzinie 10:00 w miejscowości Chrzanów (Centrum Kształcenia Ustawicznego w Chrzanowie w sali audio).

Zapraszamy również do śledzenia informacji na stronie https://powietrze.malopolska.pl/ gdzie publikowane będą informacje dotyczące spotkań konsultacyjnych i wstępne materiały dotyczące nowego Programu ochrony powietrza.

Spotkanie dot. „Programu Priorytetowego Czyste Powietrze” - 21 stycznia 2020

Logo Programu Czyste Powietrze - niebieski prostokąt z rysunkiem dachu i nazwąStarostwo Powiatowe w Wadowicach informuje, że kolejne spotkanie dot. „Programu Priorytetowego Czyste Powietrze” prowadzone przez Panią Katarzynę Bryzek – Głównego Specjalistę – Doradcę Energetycznego Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie odbędzie się w dniu 21 stycznia 2020 r. (wtorek), w godz. 12.00 - 15.00 w siedzibie Starostwa Powiatowego w Wadowicach przy ul. Batorego 2, 34-100 Wadowice w sali nr 11.

Ww. spotkanie będzie poprowadzone w formie ogólnego zebrania informacyjnego dla wszystkich uczestników w godz. 12.00 - 14.00.

Następnie prowadzone będą indywidualne konsultacje dla zainteresowanych ww. programem osób, na które petenci będą przyjmowani według kolejności.

Projekt „Kierunek Kariera” i „Kierunek Kariera Zawodowa”  doradztwo zawodowe i szkolenia dla osób pracujących!

Chcesz nauczyć się języka? Skończyć kurs prawa jazdy? Zdobyć nowe umiejętności? Jeśli tak, to mamy dla Ciebie propozycję. Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie realizuje projekt „Kierunek Kariera”. Dzięki niemu uczestnik wybranego przez siebie szkolenia lub kursu ma opłacone do 87% jego kosztów. Sam płaci więc tylko niewielką część ceny. 

Kto może otrzymać dofinansowanie szkolenia lub kursu?

  • Musisz  mieć ukończone 25 lat (nie ma górnej granicy wieku) i pracować,
  • Musisz też być związany z Małopolską (przez miejsce zamieszkania, pracy lub nauki),
  • Dodatkowo, jeśli masz mniej niż 50 lat,  Twoje wykształcenie nie może obejmować więcej niż zdaną maturę,
  • Osoby z niepełnosprawnościami w wieku od 25 do 65 roku życia mogą  uczestniczyć w Projekcie Kierunek Kariera niezależnie od statusu na rynku pracy i wykształcenia.

 

Szczegóły projektu oraz harmonogram usług doradczych

UWAGA zmiany od 1 stycznia 2020 - mikrorachunek

Indywidualny rachunek podatkowy (mikrorachunek podatkowy), to uproszczenie przygotowane przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową. Dzięki niemu od 1 stycznia 2020 r. podatnik będzie mieć swój jeden, stały, indywidualny rachunek, który będzie służyć do wpłat podatków PIT, CIT i VAT

Numer mikrorachunku można wygenerować na stronie MF https://www.podatki.gov.pl/generator-mikrorachunku-podatkowego

Wystarczy, że podasz: swój PESEL, gdy jesteś osobą fizyczną lub NIP w przypadku organizacji. Otrzymasz go również w dowolnym urzędzie skarbowym.

Numer nadawany jest każdemu podatnikowi i płatnikowi automatycznie to znaczy, że nie wymaga składania żadnych wniosków do urzędu skarbowego. Nie korzystaj z żadnych innych stron internetowych lub np. numerów rachunków otrzymanych e-mailem lub SMS-em. Mogą być one próbą wyłudzenia. Twój mikrorachunek, oprócz twojego identyfikatora podatkowego, musi zawierać cyfry 1010 0071 222. Rachunek będzie niezmienny niezależnie od zmiany właściwości urzędu skarbowego

UWAGA !!!  Dotychczasowe rachunki urzędów skarbowych do wpłat PIT, CIT i VAT pozostaną aktywne do 31 grudnia 2019 r. 

Wpłaty zryczałtowanego podatku dochodowego (karta podatkowa), podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku od spadków i darowizn (KP, PCC, SD) należy dokonywać na rachunek: 72 1010 0055 0201 2250 0007 0000

Szczegółowe informacje:
https://www.podatki.gov.pl/mikrorachunek-podatkowy/
https://www.youtube.com/watch?v=JTM1OpiigFY
https://www.youtube.com/watch?v=CSV2rVhOw90

Komunikat Prezesa Międzywojewódzkiego Cechu Kominiarzy do właścicieli, zarządców i użytkowników budynków w związku z kampanią społeczną „Czyszczone kominy to mniejszy smog”

Celem kampanii społecznej „Czyszczone kominy to mniejszy smog” jest

eliminacja niebezpieczeństw związanych ze smogiem, zaczadzeniami i pożarami, których główną przyczyną są źle eksploatowane lub zaniedbane przewody kominowe i urządzenia grzewcze na paliwo stałe, ciekłe, gazowe.

Jednocześnie naszym celem jest służyć użytkownikom przewodów kominowych, aby użytkowane przez nich mieszkania/lokale i domy posiadały czyste, zadbane i w pełni sprawne technicznie przewody kominowe (dymowe, spalinowe i wentylacyjne).

Plakat kampani - Czyszczone kominy to mniejszy smog - przedstawiający kominiarza na tle dachuWażnym elementem, który jest niezbędny, aby z powodzeniem wyeliminować występowania smogu w Polsce jest prowadzenie ciągłej edukacji społecznej:

  • jak prawidłowo organizować proces spalania w domowych urządzeniach grzewczych, aby uniknąć kopcenia z kominów zanieczyszczających powietrze!,
  • jak poprawnie eksploatować systemy kominowe i wentylacyjne zgodnie z zasadami ich funkcjonowania, aby uniknąć złej wentylacji oraz 

Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów nakazuje w obiektach lub ich częściach, w których odbywa się proces spalania paliwa stałego, ciekłego lub gazowego, obowiązkowe usuwanie zanieczyszczeń z przewodów dymowych i spalinowych w następujących terminach:

1) od palenisk zakładów zbiorowego żywienia i usług gastronomicznych — co najmniej raz w miesiącu, jeżeli przepisy miejscowe nie stanowią inaczej;

2) od palenisk opalanych paliwem stałym niewymienionych w pkt 1 — co najmniej raz na 3 miesiące;

3) od palenisk opalanych paliwem płynnym i gazowym niewymienionych w pkt 1 —co najmniej raz na 6 miesięcy.

4) z przewodów wentylacyjnych co najmniej raz w roku, jeżeli większa częstotliwość nie wynika z warunków użytkowych. 

Ustawa Prawo budowlane w art. 62 ust. 1 pkt 1 lit. c) określa, że właściciel / zarządca budynku jest zobowiązany co najmniej 1 raz w roku zlecić przeprowadzenie kontroli okresowej kontroli stanu technicznego przewodów kominowych (dymowych, spalinowych i wentylacyjnych) osobie posiadającej odpowiednie kwalifikacje zawodowe – Mistrza Kominiarskiego, a w przypadku stwierdzenia uszkodzeń lub braków związanych z przewodami i przyłączami kominowymi właściciel, zarządca lub użytkownik budynku są zobowiązani w czasie lub bezpośrednio po przeprowadzonej kontroli, usunąć stwierdzone uszkodzenia oraz uzupełnić braki, które mogłyby spowodować zagrożenie życia lub zdrowia ludzi, bezpieczeństwa mienia bądź środowiska,

Kolejnym istotnym elementem jest uświadomienie społeczeństwa, że:

  • prawidłowo wykonany komin z certyfikowanych materiałów, regularnie kontrolowany i konserwowany, będzie bezpiecznie służyć przez dziesięciolecia,
  • brak systematycznego oczyszczania i kontroli stanu technicznego przewodów kominowych (dym owych, spalinowych i wentylacyjnych) to główna podstawa do niewypłacenia odszkodowania z tytułu powstałej szkod

Międzywojewódzki Cech Kominiarzy nadzoruje i rekomenduje kominiarzy, będących jej członkami, a w przypadku wystąpienia jakichkolwiek wątpliwości co do osoby oferującej usługi kominiarskie służymy pomocą w sprawdzeniu wiarygodności czy osoba oferująca usługi kominiarskie posiada dyplom potwierdzający kwalifikacje kominiarskie, czeladnicze lub mistrzowskie.  

Z poważaniem
Prezes Zarządu Głównego
Wiesław Zabawa

Spotkanie dot. „Programu Priorytetowego Czyste Powietrze”

Starostwo Powiatowe w Wadowicach informuje, że kolejne spotkanie dot. „Programu Priorytetowego Czyste Powietrze” prowadzone przez Panią Katarzynę Bryzek – Głównego Specjalistę – Doradcę Energetycznego Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie odbędzie się w dniu 05 listopada 2019 r. (wtorek), w godz. 11 00 – 16 00 w siedzibie Starostwa Powiatowego w Wadowicach przy ul. Batorego 2, 34-100 Wadowice w sali nr 11.
Ww. spotkanie będzie poprowadzone w formie ogólnego zebrania informacyjnego dla wszystkich uczestników w godz. 11 00 – 13 00.
Następnie prowadzone będą indywidualne konsultacje dla zainteresowanych ww. programem osób.
Zapisy na indywidualne konsultacje prowadzone są telefonicznie pod numerem tel. 33 8734-209.

Spotkanie dot. „Programu Priorytetowego Czyste Powietrze”

Starostwo Powiatowe w Wadowicach informuje, że kolejne spotkanie dot. „Programu Priorytetowego Czyste Powietrze” prowadzone przez Panią Katarzynę Bryzek – Głównego Specjalistę – Doradcę Energetycznego Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie odbędzie się w dniu 05 listopada 2019 r. (wtorek), w godz. 11 00 – 16 00  w siedzibie Starostwa Powiatowego w Wadowicach przy  ul. Batorego 2, 34-100 Wadowice w sali nr 11.

Ww. spotkanie będzie poprowadzone w formie ogólnego zebrania informacyjnego dla wszystkich uczestników w godz. 11 00 – 13 00.

Następnie prowadzone będą indywidualne konsultacje dla zainteresowanych ww. programem osób.

Zapisy na indywidualne konsultacje prowadzone są telefonicznie pod numerem tel. 33 8734-209.

Szkody w uprawach rolnych w wyniku niekorzystnych zjawisk atmosferycznych - informacja

Od 3.10.2019 r. do 31.10.2019 r. w Biurach Powiatowych ARiMR producenci rolni mogą składać wnioski o udzielenie pomocy w związku ze szkodami w uprawach rolnych spowodowanymi wystąpieniem w 2019 r. suszy, huraganu, gradu, deszczu nawalnego, przymrozków wiosennych lub powodzi, w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, powstałymi na powierzchni uprawy, które objęły co najmniej 30% danej uprawy.

Szczegóły: https://www.arimr.gov.pl/pomoc-krajowa/pomoc-na-szkody-w-uprawach-rolnych-spowodowane-w-2019-r-przez-susze-huragan-grad-deszcz-nawalny-przymrozki-wiosenne-lub-powodz-wnioski-mozna-skladac-3-31-pazdziernika-2019-r.html

Spotkanie informacyjne dla rolników

Logo ARIMRAgencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa - Wadowickie Biuro Powiatowe, serdecznie zaprasza rolników na spotkanie, które odbędzie się w dniu 2 października 2019 o godz. 10.00 w sali konferencyjnej Urzędu Gminy  Stryszów.

Przedmiotem spotkania będzie informacja o nowych działaniach inwestycyjnych wprowadzanych przez ARiMR dla rolników w ramach PROW 2014-2020 nabory wniosków sierpień - grudzień 2019 r.

Przybliżymy również tematykę pomocy dla gospodarstw rolnych poszkodowanych w bieżącym roku w wyniku suszy, huraganu, gradu, deszczu nawalnego, przymrozków wiosennych lub powodzi.

Masz Głos w swoim regionie

Logotyp akcji Masz głosW całym kraju rusza kolejna edycja akcji Masz Głos, która zmienia Polskę lokalnie i buduje dialog pomiędzy społecznością lokalną a władzami samorządowymi. Jeśli chcesz ścieżki rowerowej, lepiej oświetlonej drogi albo marzysz o warsztatach dla rodzin, akcja Masz Głos jest dla Ciebie. Organizatorzy – Fundacja Batorego i partnerzy – już od września zapraszają do rejestracji na stronie www.maszglos.pl. Udział jest bezpłatny, a może wiele zmienić w Twojej miejscowości.

W akcji Masz Glos udział biorą organizacje społeczne, stowarzyszenia, fundacje, grupy sąsiedzkie, młodzieżowe rady gmin i rady seniorów, sołectwa, rady osiedli, lokalne gazety i portale informacyjne oraz grupy nieformalne, a także instytucje publiczne (np. szkoły, biblioteki, ośrodki kultury).

Dla swoich warto

Akcja Masz Głos to przedsięwzięcie, które pomaga zmieniać najbliższe otoczenie tak, aby wszystkim wokół żyło się wygodniej, przyjemniej i ciekawiej. Przekonali się o tym mieszkańcy i mieszkanki już jednej trzeciej gmin w Polsce, z których chętni zgłosili się do akcji – w tym gmina Staszów z województwa świętokrzyskiego. Aż 60% Polek i Polaków deklaruje, że ma poczucie wypływu na wspólne sprawy na poziomie lokalnym (CBOS, 2018). To dużo więcej niż na poziomie krajowym (43% według CBOS, 2018). Widać to również na przykładzie Świętokrzyskiego, gdzie tylko w ostatniej edycji uczestnicy akcji Masz Głos m.in. odzyskano obywatelskość budżetu obywatelskiego (Starachowice), czy wspólnie z mieszkańcami wsi namalowano mural (Wiązownica Kolonia). Za najskuteczniejsze działania co roku wręczana jest na Zamku Królewskim w Warszawie nagroda „Super Samorząd”. Otrzymują ją i uczestnicy akcji, i władze, które podjęły współpracę z mieszkańcami i mieszkankami – obydwie strony doceniamy za dialog i otwartość. W ubiegłym roku z województwa świętokrzyskiego byli to władze miasta Starachowice za wprowadzenie zmian do Budżetu Obywatelskiego, które odpolityczniło to narzędzie.

Masz Głos na wyciągnięcie ręki

Czytaj więcej...

Turystyczne Skarby Małopolski

W związku z zakończeniem I etapu konkursu Województwa Małopolskiego pn. „TURYSTYCZNE SKARBY MAŁOPOLSKI”, zachęcamy wszystkich mieszkańców do głosowania na ulubione małopolskie produkty turystyczne i zdecydowania, który ze zgłoszonych kandydatów zostanie tegorocznym Laureatem przedmiotowego konkursu.

II etap konkursu – głosowanie internautów potrwa do 29 września br.

Głosujmy i odkrywajmy nowe, nieznane Skarby Małopolski!

Regulamin konkursu oraz formularz do głosowania dostępne są na specjalnie przygotowanej przez Województwo Małopolskie stronie internetowej: konkurs.visitmalopolska.pl

 

Wadowice: Dyżur Ekspertów dla Przedsiębiorców - Tydzień Przedsiębiorcy w ZUS

Wadowice: Dyżur Ekspertów dla Przedsiębiorców - Tydzień Przedsiębiorcy w ZUS

Zakład Ubezpieczeń Społecznych Inspektorat w Wadowicach zaprasza na Tydzień Przedsiębiorcy i Dyżur Ekspertów.

Do Państwa dyspozycji będa specjaliści z:

  • Powiatowego Urzędu Pracy
  • Urzędu Skarbowego
  • Urzędu Miejskiego

Dyżur odbędzie się 24 września 2019 r. w godzinach 10:00-13:00 na Sali Obsługi Klientów Inspektoratu ZUS w Wadowicach przy ul. Teatralnej 3

Serdecznie zapraszamy do udziału!

https://www.zus.pl/o-zus/kalendarium/inne/-/event/1/wadowice-dyzur-ekspertow-dla-przedsiebiorcow-tydzien-przedsiebiorcy-w-zus/2875065

Program Priorytetowy Czyste Powietrze

Spotkanei dotyczące programu Starostwo Powiatowe w Wadowicach informuje, że kolejne spotkanie dot. „Programu Priorytetowego Czyste Powietrze” prowadzone przez Panią Katarzynę Bryzek – Głównego Specjalistę – Doradcę Energetycznego Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie odbędzie się w dniu 24 września 2019 r. (wtorek), w godz. 11 30 – 16 30  w siedzibie Starostwa Powiatowego w Wadowicach przy ul. Batorego 2, 34-100 Wadowice, w sali nr 11.

Ww. spotkanie będzie poprowadzone w formie ogólnego zebrania informacyjnego dla wszystkich uczestników, po którym zostaną przeprowadzone indywidualne konsultacje dla zainteresowanych ww. programem osób.

PAŃSTWOWA STRAŻ RYBACKA INFORMUJE

Znalazłeś wnyki w czasie spaceru w lesie?

Nie ruszaj ich z miejsca, zapamiętaj lokalizację i przekaż tę informację do Państwowej Straży Rybackiej w Krakowie.

Posiadasz informację o osobie, która może kłusować, a nie wiesz komu to zgłosić? Również przekaż tę informację do Państwowej Straży Rybackiej. 

Zgłoszenia o przypadkach kłusownictwa prosimy kierować na adres Państwowej Straży Rybackiej w Krakowie: Basztowa 22, 31-156 Kraków
lub na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.">
lub telefonicznie na numer 12 392 13 18. 

Państwowa Straż Rybacka zapewnia anonimowość.

Anonimowi Narkomani - INFORMACJA DLA PROFESJONALISTÓW I SPOŁECZEŃSTWA

Anonimowi Narkomani (z ang. Narcotics Anonymous) to ogólnoświatowa, wielojęzyczna i wielokulturowa Wspólnota. NA zostało założone w 1953 r. Przez 20 lat rozwijaliśmy się bardzo wolno.Od chwili wydania w 1983 roku naszego Tekstu Podstawowego liczba uczestników i mityngów gwałtownie wzrosła. Obecnie* w ciągu tygodnia odbywa się ponad 58000 mityngów w 131 krajach.

Proponujemy zdrowienie ze skutków choroby uzależnienia poprzez regularne uczestnictwo w mityngach i pracę nad Programem 12 Kroków .

Atmosfera grupy zapewnia wzajemną pomoc równych sobie osób i oferuje nieustanne wsparcie tym, którzy chcą prowadzić i utrzymywać życie wolne od zażywania narkotyków. Nasza nazwa, Anonimowi Narkomani, nie ma na celu skupienia uwagi na żadnym konkretnym narkotyku, ponieważ NA nie czyni różnicy pomiędzy narkotykami, włączając w to alkohol.

Dołączyć do nas może każdy, bezwarunkowo. Nie jesteśmy związani z żadnymi organizacjami, religiami, organami ścigania lub ośrodkami leczniczymi. Poprzez nasze działania i współpracę z uzależnionymi szukającymi pomocy dążymy do tego, aby pewnego dnia każdy uzależniony na świecie miał szansę doświadczyć posłania zdrowienia NA w swoim języku i kulturze.

*dane z maja 2010

 Wspólnota Anonimowych Narkomanów Regionu polskiego

Pierwszy mityng Anonimowych Narkomanów miał miejsce w 1989 roku w Olsztynie. Pierwszy Zlot z Konferencją NA odbył się jesienią 1996 roku w Toruniu z udziałem 30 osób. Jednym z największych wydarzeń historycznych o międzynarodowym wydźwięku było zorganizowanie w roku 2003 w Krakowie sesji Mityngu Delegatów Europejskich. Przy tej okazji równolegle odbyła się pierwsza w Polsce Prezentacja Wspólnoty NA dla Profesjonalistów i XI Zlot Radości. Impreza liczyła ponad 200

zarejestrowanych uczestników, w tym udział wzięli liczni goście z zagranicy.

Obecnie (2012r) Wspólnotę NA Regionu języka polskiego tworzą cztery okręgi, w liczbie ponad 60 zarejestrowanych grup, z których kilka działa za granicą (w Chicago oraz w Londynie). Konferencje Służb Regionu i Służb Okręgów odbywają się 2 razy w roku, a Zlot Radości i Zgromadzenie Grup raz w roku.

W skład zaaprobowanej i wydrukowanej przez Światowe Biuro Służb Literatury NA w języku polskim wchodzi sześć ulotek oraz Tekst Podstawowy „Anonimowi Narkomani”. Kolejne pozycje są w trakcie ewaluacji i przygotowania do druku.

Grupy NA w ramach realizacji Dwunastu Tradycji, poza regularnym funkcjonowaniem mityngów, niosą posłanie zdrowienia na zewnątrz poprzez dostarczanie literatury NA i plakatów do instytucji, organizowanie mityngów NA w ośrodkach odwykowych i zakładach karnych oraz prezentacje dla Profesjonalistów. Na poziomach okręgów i regionu działają kilkuosobowe komitety służb NA, w tym Komitet Sterujący, Biuro Literatury, Komitet Tłumaczeń, Komitet ds. Internetu, Informacja Publiczna i inne. W przyszłości, w miarę rozwoju Wspólnoty, planowane jest uruchomienie infolinii oraz powołanie osobowości prawnej.

 

Więcej informacji https://www.anonimowinarkomani.org/kontakt/

Program stypendiów pomostowych 2019/2020

O PROGRAMIE

Program Stypendiów Pomostowych to rozbudowany system stypendialny, oferujący studentom wsparcie finansowe na I rok i dalsze lata studiów. Stypendia pomostowe na pierwszy rok studiów otrzymują ambitni i zdolni maturzyści z małych miejscowości, pochodzących z niezamożnych rodzin, którzy rozpoczynają studia dzienne i spełniają kryteria jednego z segmentów Programu. 

Program został zainicjowany w 2002 r. przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności w odpowiedzi na istotny problem społeczny, jakim jest wyraźna dysproporcja w dostępie do studiów między młodzieżą mieszkającą na wsi i w małych miastach – dla wielu uzdolnionych młodych ludzi próg szkoły wyższej jest trudny do przekroczenia głównie z powodu bariery materialnej. Celem Programu jest ułatwienie młodym ludziom podjęcia studiów.

Szczegóły: https://www.stypendia-pomostowe.pl/o-programie/

PIERWSZA POMOC I PPOŻ.

Związek Lustracyjny Spółdzielni Pracy Delegatura Regionalna w Krakowie
Realizując projekt MOWES MZ zaprasza na bezpłatne szkolenie 

PIERWSZA POMOC I PPOŻ."

Termin: 24 lipca 2019 roku (ŚRODA), w godzinach 9:00 – 15:00. 

Miejsce zajęć: Stowarzyszenie „Gościniec 4 Żywiołów”, Zakrzów 175, 34-145 Zakrzów 

Szkolenie skierowane jest do przedstawicieli podmiotów ekonomii społecznej, przedsiębiorców oraz osób, które chcą poznać czy pogłębić swoją wiedzę na temat udzielania pierwszej pomocy i ppoż.

Cel szkolenia.

Celem szkolenia z zakresu pierwszej pomocy jest przekazanie wiedzy i praktycznych umiejętności z zakresu postępowania i reagowania w sytuacjach zagrażających ludzkiemu zdrowiu i życiu.

Czytaj więcej...

Kampania "Zostań Żołnierzem Rzeczypospolitej"

KAMPANIA Rusza akcja Wojskowe Wyzwanie.
Nie jesteś żołnierzem, ale myślisz o służbie w szeregach Wojska Polskiego? Chcesz sprawdzić swoją kondycję albo zobaczyć jak ćwiczą żołnierze w jednostkach wojskowych? Masz ukończone 18 lat i dobry stan zdrowia? Jeśli tak – to czekamy właśnie na Ciebie.

Już 20 lipca, Kraków, Wrocławska 82 (6 Brygada Powietrzno-Desantowa w Krakowie):

Szczegóły: 

 

XVII edycja konkursu „Sztuka Osób Niepełnosprawnych"

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych ogłosił XVII edycję Ogólnopolskiego Konkursu Plastycznego dla uczestników warsztatów terapii zajęciowej, uczestników środowiskowych domów samopomocy oraz niepełnosprawnych mieszkańców domów pomocy społecznej „Sztuka Osób Niepełnosprawnych”.

„Sztuka Osób Niepełnosprawnych” to jeden z największych w Polsce przeglądów dorobku artystycznego placówek terapeutycznych dla osób niepełnosprawnych. Promuje i nagradza twórczość osób z niepełnosprawnościami. Obecna, już XVII edycja odbędzie się pod Patronatem Honorowym Pierwszej Damy pani Agaty Kornhauser-Dudy.

Tegoroczny tytuł przewodni konkursu to „PODRÓŻE MOICH MARZEŃ”.Prace wraz z dokumentami należy składać do 31 lipca 2019 r. w siedzibie Oddziału Małopolskiego PFRON (ul. Na Zjeździe 11, 30 -527 Kraków).

Czytaj więcej...

Pracujące soboty w placówkach ARiMR - Wnioski o dopłaty jeszcze do 25 czerwca

Najbliższe soboty, 8 i 15 czerwca będą w placówkach ARiMR dniami pracy. Biura czynne będą – jak na co dzień – w godzinach 7.30 – 15.30.

Natomiast 21 czerwca, w piątek po Bożym Ciele, placówki ARiMR będą nieczynne.

Przypominamy, że – choć podstawowy termin ubiegania się o dopłaty minął 31 maja - jeszcze do 25 czerwca składać można wnioski. Trzeba jednak pamiętać, że należne płatności będą obniżone o 1% za każdy dzień roboczy opóźnienia.

Szczegółowe informacje:

Ruszają kolejne formy wsparcia dla rolników

Na przełomie maja i czerwca rozpoczną się kolejne nabory wniosków o przyznanie pomocy dla rolników z budżetu PROW 2014-2020. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będzie przyznawać premie dla młodych rolników, wsparcie na restrukturyzację małych gospodarstw oraz na zalesianie i tworzenie terenów zalesionych.

Czytaj więcej...

ARiMR: składanie wniosków o dopłaty przedłużone do końca maja. W Małopolsce brakuje jeszcze 28 tys. wniosków

O dwa tygodnie przedłużony został termin składania wniosków o przyznanie płatności bezpośrednich oraz obszarowych z PROW 2014-2020 za rok 2019.  Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będzie przyjmowała wnioski do 31 maja 2019 r.

W tym roku, podobnie jak w ubiegłym, ARiMR przyjmuje wnioski za pomocą aplikacji eWniosekPlus. Co roku w Małopolsce o dopłaty ubiega się ponad 117 tys. rolników. Do 10 maja, wraz z oświadczeniami, do Agencji wpłynęło blisko 89 tys. formularzy.   

ARiMR apeluje, by ze składaniem wniosków za pośrednictwem aplikacji eWniosekPlus nie czekać do ostatniej chwili. W razie jakichkolwiek wątpliwości rolnicy mogą zgłaszać się po pomoc w wypełnianiu dokumentów czy w sprawach związanych z obsługą techniczną aplikacji do biur powiatowych ARiMR. Czynna jest także infolinia – pod numerem 800 38 00 84 można uzyskać, np. informacje w przypadku problemów z zalogowaniem się do systemu.

Do środy, 15 maja, placówki ARiMR w Małopolsce otwarte są do godz. 18.00. Warto skorzystać z tej okazji i mieć formalności już za sobą. Od 16 maja biura powiatowe Agencji będą pracować od godz. 7.30 do 15.30.

Warto pamiętać, że kto złoży wniosek o przyznanie płatności bezpośrednich obszarowych za 2019 r. do 31 maja, może liczyć na otrzymanie ich w pełnej wysokości.

Szczegółowe informacje

Kolejna pomoc dla KGW

Kolejna pomoc dla KGW

Nawet do 5 tys. zł dla KGW - Nabór wniosków od 7 maja! Pomoc finansowa po raz kolejny trafi do Kół zarejestrowanych w ARiMR. 

Wniosek o przyznanie można znaleźć tutaj: https://bit.ly/2JlRhGQ
Warunkiem otrzymania dotacji także w tym roku jest rozliczenie uprzednio uzyskanej pomocy. Będzie ona przyznawana do wyczerpania środków. Na ten cel przeznaczono kwotę 40 mln zł. Rozporządzenie Ministra Inwestycji i Rozwoju, które weszło w życie z dniem 7 maja, mówi o tym, że pomoc będzie mogła być przyznawana Kołu raz w roku i trzeba będzie ją wykorzystać do 31 grudnia roku, w którym została przyznana. Stawki pozostają bez zmian i są zależne od liczby członków w kole. Pieniądze wypłacać będzie ARiMR niezwłocznie po dniu wydania decyzji o przyznaniu pomocy. Wnioski będzie można złożyć nie później niż do 31 października.

Szczegółowe informacje

  • U pełnomocników ds. KGW w Biurach Powiatowych ARiMR
  • na stronie internetowej arimr.gov.pl
  • https://www.facebook.com/MalopolskiARiMR

Ochronne szczepienie lisów wolno żyjących przeciw wściekliźnie.

Małopolski Wojewódzki Lekarz Weterynarii zawiadamia, że na terenie województwa małopolskiego w dniach od 4 do 13 kwietnia 2019 r. zostanie przeprowadzone ochronne szczepienie lisów wolno żyjących przeciw wściekliźnie.
Szczepienie lisów będzie wykonane za pomocą przynęt zawierających szczepionkę doustną, która zostanie zrzucona w wyżej wymienionym okresie z samolotów oraz wyłożona ręcznie.
Przynęta jest mieszaniną mączki rybnej, tłuszczu bydlęcego, parafiny i tetracykliny w kolorze szarozielonym. W jej wnętrzu umieszczona jest plastikowa kapsułka zawierająca wirus szczepionkowy z opisem zawartości.
W okresie wykonywania szczepień zaleca się:
1) nie wypuszczać bez opieki psów i kotów, a w czasie spacerów psy prowadzić na smyczy i w kagańcu;
2) kontakt zwierząt domowych ze szczepionką należy zgłosić do najbliższego lekarza weterynarii, w celu poddania zwierzęcia obserwacji;
3) nie dotykać, nie podnosić, a tym bardziej nie rozłamywać przynęty, gdyż znajdująca się wewnątrz szczepionka jest w stanie płynnym i może dostać się do organizmu poprzez skaleczenia na rękach, spojówkę oka lub błonę śluzową jamy ustnej i nosa.
W razie kontaktu ze szczepionką natychmiast zgłosić się do najbliższego lekarza lub do Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej.

 

Szczegółowe informacje

Agro Akademia

Bank BGŻ BNP Paribas już po raz czwarty organizuje spotkania z cyklu Agro Akademia, wychodząc w ten sposób do rolników z wiedzą przydatną w prowadzeniu gospodarstwa. Zaproszenie do udziału kierowane jest zarówno do dotychczasowych, jak i potencjalnych klientów Banku z branży agro. W tegorocznej edycji odbędzie się 8 spotkań, ostatnie zaplanowano na koniec marca.

 Tematyka bieżącej edycji Agro Akademii poświęcona będzie głównie nadchodzącym zmianom jakie czekają polskie rolnictwo w najbliższym czasie. Współpracujący z Bankiem eksperci, z różnych dziedzin, będą dzielili się podczas spotkań wiedzą o wybranych aktualnych tematach dotyczących polskiego rolnictwa.

IV edycja Agro Akademii jest kontynuacją tematów poprzednich spotkań. W perspektywie nowego finasowania, w dobie rosnących oczekiwań konsumentów, zwiększającej się konkurencyjności, nacisku na aspekt ochrony środowiska oraz zmian jakie czekają rolnictwo w sektorze technologii uprawy, polskiego rolnika czeka w najbliższym czasie wiele wyzwań.  Eksperci Agro Akademii będą mówili o możliwości zmniejszenia kosztów poprzez zastosowanie energii odnawialnej oraz o obowiązujących już przepisach dotyczących racjonalnego stosowania nawozów i ich właściwego przechowywania. 

Cieszący się uznaniem podczas ubiegłych edycji blok tematyczny dotyczący rozwoju osobistych umiejętności ogólnych, m.in. z zakresu negocjacji, komunikacji w biznesie, psychologii sprzedaży itp. będzie kontynuowany również w bieżącej edycji Agro Akademii. 

Tegoroczną edycję zakończy wyjątkowe spotkanie: Agro Akademia dla Kobiet z odrębnie przygotowanym programem prelekcji, skupiającym się na podkreśleniu roli kobiet w rolnictwie oraz najnowszych tendencjach światowych i europejskich we wspieraniu przedsiębiorczości kobiet z segmentu agro.  W czasie tego spotkania zaplanowano również przedstawienie wyników raportu „Power Woman” oraz wykład motywacyjny. 

Zapraszamy zainteresowanych rolników do udziału w spotkaniach w ramach Agro Akademii. 

Harmonogram spotkań i formularz rejestracyjny (wypełnienie którego jest warunkiem niezbędnym wzięcia udziału w Agro Akademii) znajdują się na stronie http://agroakademia.com.pl/

Plakat do ściągnięcia

 

 

 

 

KOMUNIKAT DLA ROLNIKÓW

Główny Inspektor Sanitarny, w związku z kontynuowaniem działań w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa produkcji pierwotnej żywności pochodzenia roślinnego, przypomina wszystkim Rolnikom o obowiązku uzyskania wpisu do rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej przez podmioty działające na rynku spożywczym w zakresie prowadzenia produkcji pierwotnej, sprzedaży bezpośredniej i rolniczego handlu detalicznego żywności pochodzenia roślinnego. 
Obowiązek ten wynika z art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006r. o bezpieczeństwie żywności  i żywienia (t.j. Dz. U. z 2018 poz. 1541 z późn. zm.). Kto prowadzi działalność w zakresie produkcji  lub obrotu żywnością bez złożenia wniosku o wpis do rejestru zakładów lub o zatwierdzenie zakładu i wpis do rejestru zakładów podlega karze pieniężnej (od 1000 zł do 5000 zł) wymierzonej w drodze decyzji przez Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego 

 

Komunikaty dotyczące realizowanych programów w ARiMR

Z oświadczeniem po dopłaty

W tym roku po raz drugi rolnicy będą składali wnioski o przyznanie płatności bezpośrednich oraz płatności obszarowych z PROW 2014-2020 obowiązkowo przez internet - za pomocą aplikacji eWniosekPlus. Właścicielom małych gospodarstw pozostawiono, tak jak było to w 2018 r., możliwość złożenia oświadczenia. Agencja będzie je przyjmowała od 15 lutego do 14 marca 2019 r.

Oświadczenie może złożyć jedynie rolnik, który we wniosku o przyznanie płatności na rok 2018 deklarował powierzchnię gruntów ornych mniejszą niż 10 ha i ubiegał się wyłącznie o:

  • jednolitą płatność obszarową, płatność za zazielenienie, płatność dodatkową, płatność związaną do powierzchni uprawy chmielu, płatność do owiec, płatność do kóz, płatność niezwiązaną do tytoniu,
  • płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami (płatność ONW) (PROW 2014-2020),
  • wypłatę pomocy na zalesianie (PROW 2007-2013),
  • premię pielęgnacyjną i premię zalesieniową (PROW 2014-2020).

    Czytaj więcej...

Prace na odcinku linii kolejowej nr 97 Skawina - Sucha Beskidzka

 

Informacja Wojewody Małopolskiego o zatwierdzeniu projektu budowlanego i udzieleniu pozwolenia na budowę dla zadania obejmującego przebudowę przepustów zlokalizowanych w ciągu linii kolejowej w Zakrzowie i Stryszowie, realizowanego  w ramach inwestycji pn.: "Prace na odcinku linii kolejowej nr 97 Skawina - Sucha Beskidzka".

Czytaj więcej...

Trwa nabór wniosków w Ogólnopolskim Konkursie Grantowym Programu Równać Szanse 2019!

Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży ogłosiła Ogólnopolski Konkurs Grantowy w ramach Programu "Równać Szanse 2019" Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

Program skierowany jest do fundacji i stowarzyszeń z miejscowości do 20 000 mieszkańców oraz domów kultury i bibliotek, które otrzymały co najmniej jedną dotację w Regionalnym Konkursie Grantowym Programu Równać Szanse od 2007 roku.

Celem konkursu jest wsparcie projektów, których celem ma być rozwój umiejętności społecznych młodych ludzi przydatnych zarówno w ich obecnym, jak i dorosłym życiu.

W konkursie można uzyskać dotację do 40 000 zł na działania trwające 15 miesięcy realizowane pomiędzy 1 lipca 2019 r. a 30 listopada 2020 r. (prowadzone ze stałą, minimum 20-osobową grupą młodzieży w wieku 13-19 lat z miejscowości do 20 000 mieszkańców).

O dotację mogą ubiegać się:
- stowarzyszenia zarejestrowane w KRS lub w ewidencji prowadzonej przez Starostów i fundacje - mające siedzibę i działające na terenie miejscowości do 20 000 mieszkańców,

- domy kultury i biblioteki, które otrzymały co najmniej jedną dotację w Regionalnym Konkursie Grantowym Programu Równać Szanse od 2007 roku.

Czytaj więcej...

Badania ankietowe na terenie województwa małopolskiego w 2019r.

Szanowni Państwo,           

uprzejmie informuję, że w 2019 roku Urząd Statystyczny w Krakowie będzie przeprowadzał na terenie województwa małopolskiego liczne badania ankietowe. Podstawę prawną realizacji badań statystycznych stanowi ustawa z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 997 z późn. zm.) oraz coroczne rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej na dany rok.

Badania realizowane są metodą wywiadu bezpośredniego lub metodą wywiadu telefonicznego przez pracowników Urzędu Statystycznego (ankieterów i teleankieterów statystycznych) w gospodarstwach domowych, gospodarstwach rolnych, punktach usługowych, targowiskach oraz na przejściach granicznych na terenie województwa małopolskiego. Każdy z ankieterów posiada legitymację podpisaną przez Dyrektora Urzędu Statystycznego w Krakowie oraz upoważnienie do przeprowadzenia badań ankietowych na terenie województwa małopolskiego. W załączeniu przesyłam wykaz badań ankietowych realizowanych w 2019 r. przez statystykę publiczną oraz wzory legitymacji ankietera.

Pozyskane w badaniach dane statystyczne są wykorzystywane do analiz i opracowań zbiorczych dotyczących sytuacji społecznej i gospodarczej województwa małopolskiego oraz stanowią podstawę do podejmowania strategicznych decyzji ekonomicznych, społecznych i administracyjnych. Zbierane i gromadzone w badaniach dane indywidualne i dane osobowe są objęte tajemnicą statystyczną i są wykorzystywane wyłącznie do zbiorczych opracowań statystycznych.

Urząd Statystyczny w Krakowie każdorazowo przekazuje szczegółowe informacje na temat realizowanych badań statystycznych, potwierdza autentyczność legitymacji lub tożsamość ankietera. Informacje takie, w przypadku badań ankietowych,  można uzyskać u kierownika Wydziału Badań Ankietowych, pani Joanny Klimont – tel. 12 656 30 32 lub 695 256 281, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Załączniki:

  1. Wzory legitymacji ankietera - POBIERZ - LINK
  2. Wykaz badań realizowanych w 2019 r. przez Urząd Statystyczny w Krakowie - POBIERZ - LINK
  3. Plakat o badaniach rolniczych - POBIERZ - LINK
  4. Plakat o badaniach ankietowych - POBIERZ - LINK

Działania Priorytetowe dzielnicowych Komisariatu Policji w Kalwarii Zebrzydowskiej służące poprawie bezpieczeństwa.

Dzielnicowi Komisariatu Policji w Kalwarii Zebrzydowskiej mając na uwadze poprawę stanu bezpieczeństwa na podległym rejonie służbowym kolejny raz prowadzą działania w ramach opracowanych półrocznych planów działań priorytetowych.
Określone zadania wynikają z oczekiwań społecznych, konsultacji społecznych oraz bieżącej analizy zagrożeń.
Planowane cele do realizacji przez dzielnicowych na terenie Gminy Kalwaria Zebrzydowska, Gminy Lanckorona oraz GminyStryszów przedstawia poniższa tabela.

ARiMR rozpoczyna rejestrację kół gospodyń wiejskich Już w sobotę 1 grudnia biura powiatowe czekają na przedstawicieli Kół

Z dniem 29 listopada weszła w życie Ustawa o kołach gospodyń wiejskich. Zgodnie z nią Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa prowadzić będzie Krajowy Rejestr Kół Gospodyń
Wiejskich.


Biura powiatowe ARiMR zapraszają wszystkich zainteresowanych możliwością założenia koła oraz ubiegania się o pomoc finansową na konsultacje, które odbędą się w sobotę 1 grudnia, w godz. 9.00- 14.00. Koła gotowe do rejestracji będą mogły skorzystać także z tej możliwości.


- Dzięki nowym przepisom, te zasłużone dla wsi organizacje, kultywujące polski folklor i tradycje otrzymają osobowość prawną. Będą także miały możliwość ubiegania się poprzez ARiMR o wsparcie z budżetu Państwa. - mówi Adam Ślusarczyk, dyrektor małopolskiej ARiMR.
Ustawa ma na celu nadanie osobowości prawnej kołom, zapewnienie możliwości szybkiej ich rejestracji oraz wsparcie finansowe ich działalności na rzecz rozwoju przedsiębiorczości na terenach wiejskich.
Ustawa daje nam szanse i uważam, że powinniśmy z niej skorzystać. -przekonuje Marzena Kubin z KGW Tenczynianki w gminie Krzeszowice. - Są to z pewnością szanse na rozwój Kół.
Aby zarejestrować koło należy złożyć do Biura Powiatowego ARiMR właściwego ze względu na siedzibę koła Wniosek o rejestrację wraz z załącznikami. Dokumenty będą dostępne na stronie www.arimr.gov.pl.


,,Tam, gdzie są koła, jest smacznie, kolorowo i zazwyczaj ciekawie. W wielu miejscowościach to KGW są motorem napędowym imprez dla mieszkańców. Jesteśmy strażniczkami tradycji i kultury ludowej.
Liczymy na pomoc finansową, bo do garnka, by ugotować dobrą, regionalną potrawę, same chęci nie wystarczą. Nie kupi się też za nie strojów, materiałów do szycia czy haftowania” - mówi Mieczysława Kozak, prezes Stowarzyszenia Gospodyń Gminy Krzeszowice.


Zgodnie z ustawą na terenie jednej wsi może mieć siedzibę tylko jedno kolo gospodyń wiejskich. Jednak tego warunku nie stosuje się wobec kół działających na podstawie przepisów dotychczasowych.